Розвиток лідерства: як навчити співробітників відповідальності та ініціативності

Лідерами на ринку стають ті компанії, які виховують лідерські якості в кожному співробітнику, вчать його брати відповідальність за свою ділянку роботи.

Роботодавець стимулює вихід співробітників із зони комфорту, і вони виявляють більше самостійності і ініціативи.

У статті розглянуті методи, за допомогою яких можна навчити управлінців і лінійних співробітників розвивати лідерські якості.

З матеріалу ви дізнаєтеся:

  • Як навчити співробітників нести відповідальність за свою роботу;
  • Як стимулювати прагнення працівників до саморозвитку;
  • Як у розвитку лідерства допоможуть наставники та об’єднання співробітників, тренинги для руководителей;
  • Чим корисний банк ідей в розвитку лідерських якостей персоналу.

Визначте співробітнику ділянку роботи, за який він буде відповідати повністю

Нехай співробітник стане одноосібним менеджером, самостійно визначає способи ефективного досягнення поставленої мети.

У нього повинні бути всі необхідні для цього права і обов’язки, відповідальність і самостійність.

Ваше завдання – тільки встановити йому мета і терміни її досягнення: «Збільшити клієнтську базу на 100 позицій», «Підвищити торговий оборот на 10%» і т.п.

Більш дрібні завдання співробітник повинен сформулювати і поставити перед собою самостійно, погодивши їх з безпосереднім керівником, причому то, як співробітник збирається вирішувати поставлені завдання, керівника хвилювати не повинно.

Розвиток лідерства: як навчити співробітників відповідальності та ініціативності такій ситуації для досягнення результату в найкоротші терміни співробітник повинен проявити дійсно лідерські якості: відповідальність, цілеспрямованість, уміння планувати і дотримуватися намічених планів, пошук оптимальних рішень. Таку методику використовують лідери ринку: «Альфа-банк», компанії «Евросеть», Procter & Gamble і Philips.

Розвиваючи лідерські якості в своїх співробітниках, вони направляють їх зусилля не на досягнення бізнес-цілей, а на розвиток вміння керувати собою і діяти як власник бізнесу.

Стимулюйте прагнення співробітників до саморозвитку Щоб зафіксувати прогрес, необхідно регулярно проводити оцінку лідерських компетенцій і виявляти, над чим ще необхідно попрацювати.

За результатами оцінки можна побачити як сильні сторони співробітника, так і ті, які вимагають подальшого розвитку.

Як показує практика, об’єктивно оцінити співробітників можна використовуючи в комплексі три оціночних інструменту, застосування яких розмежовується за часом: огляди ефективності роботи, що складаються з об’єктивних даних; опитування, за якими з’ясовується ступінь відповідності прийнятим в компанії стандартам праці; метод «360 градусів», коли працівника оцінює і колеги, і керівники.

Фахівці знайомляться з результатами оцінки, отримуючи об’єктивне уявлення про свою роботу і про успіхи в розвитку, бачать недоробки і напрямки подальшого вдосконалення і зростання.

лидер

Стимулюйте прагнення співробітників до саморозвитку

Щоб зафіксувати прогрес, необхідно регулярно проводити оцінку лідерських компетенцій і виявляти, над чим ще необхідно попрацювати. За результатами оцінки можна побачити як сильні сторони співробітника, так і ті, які вимагають подальшого розвитку. Як показує практика, об’єктивно оцінити співробітників можна використовуючи в комплексі три оціночних інструменту, застосування яких розмежовується за часом: огляди ефективності роботи, що складаються з об’єктивних даних; опитування, за якими з’ясовується ступінь відповідності прийнятим в компанії стандартам праці; метод «360 градусів», коли працівника оцінює і колеги, і керівники. Фахівці знайомляться з результатами оцінки, отримуючи об’єктивне уявлення про свою роботу і про успіхи в розвитку, бачать недоробки і напрямки подальшого вдосконалення і зростання.

Виділіть майбутньому лідеру наставника, якому він буде наслідувати Прагнення за лідером, наслідування йому – один з найдієвіших способів розвитку. При організації системи навчання лідерству, можна використовувати принцип 70/20/10. Його суть в тому, що 70% часу навчання, метою якого є розвиток лідерських якостей, доводиться на практичний досвід роботи, 20% часу присвячується обміну досвідом зі старшими колегами по роботі, 10% – теоретичні заняття. Щоб забезпечити ці 20%, призначте «опікуна» з досвідчених співробітників новачкові, який зарекомендував себе перспективним працівником. Він стане свого роду «рольовою моделлю», з якої буде брати приклад молодий співробітник, за якою він буде спостерігати, вчитися керувати і приймати важливі рішення.

Якщо така можливість є, молодий співробітник нехай сам вибере для себе наставника, який володіє необхідним авторитетом. Після того, як якийсь час буде діяти метод «слідуй тінню», майбутній лідер повинен проаналізувати свої спостереження і скласти власний план дій з розвитку відсутніх лідерських якостей. Цей план розвитку співробітника повинен бути націлений не так на побудови кар’єри, а на придбання нових навичок. В індивідуальному плані розвитку повинні бути прописані цілі і завдання співробітника на найближчий рік, значення ключових показників ефективності, і найголовніше – перелік конкретних дій, які потрібно зробити, щоб розвиватися. Наприклад, пройти навчання на курсах, прочитати конкретні книги, стати наставником для нових співробітників.

Такі проекти – це, свого роду, «гуртки якості», передовий загін, який можна задіяти в випадках, коли потрібно швидко і якісно вирішити складне завдання. При цьому не обов’язково, що в її вирішенні братиме участь весь такий «гурток якості» – його членів можна розбити на групи, які працюватимуть над різними проектами, змагаючись між собою, що компанії буде тільки на користь, так само, як і співробітникам , тренинги киев які зможуть відкрити і розвинути в собі лідерські риси.

Сформуйте «банк ідей», який буде приймати і реалізовувати пропозиції співробітників Пропозиції співробітників, що стосуються поліпшення й оптимізації бізнес-процесів, усунення зайвих етапів або, навпаки, додаванню етапів за умови збільшення прибутку, повинні збиратися в спеціальному сховищі – «банку ідей». Така база даних може знаходитися у відкритому доступі на корпоративному сайті і співробітники зможуть направляти свої пропозиції по електронній пошті.

Якщо підприємство має свої виробництва, в цехах можна повісити спеціальні ящики, куди можна буде складати ідеї, викладені в письмовому вигляді. Якщо ці ідеї будуть розглядатися і впроваджуватися, а їх автори – заохочуватися, виникне дух змагання. Впроваджуватися будуть ті ідеї, які схвалить спеціально створена комісія після того, як автор презентує перед її членами свою пропозицію. Пропонуючи свої економічно привабливі проекти, співробітники також будуть розвивати лідерські якості за рахунок залучення в спільну справу, в досягнення стратегічних цілей компанії.